Skamtratten

Stackars Raven har fått lite skador så hon har blivit bestraffad med skamkonen (dvs. tratten). Det första som hände var att jag märkte att hon slickade mycket på ena baktassen. Sedan när jag tänkte efter lite mer så kom jag ihåg att jag sett henne slicka på just den tassen under flera dagars tid utan att jag tänkt särskilt mycket på det. Väl på golvnivå och efter noggrann inspektion av tassen så kunde jag se att en tå var röd, kladdig och så svullen att klon början försvinna in i själva tån. Hon var lite öm men hon tillät mig att pilla utan protester. Just nu är hon dessutom väldigt otrimmad så det var ovanligt mycket päls mellan tårna som jag var tvungen att klippa bort för att kunna se bättre och göra rent. 
 
För att förhindra att hon slickade mer på det så satte jag på henne en sådan där uppblåsbar krage som jag fick låna. Det fungerade inte kan jag meddela. Hon gjorde halsen väldigt lååång för att kunna komma åt tassen och slicka. Tyvärr var det ganska sent så kunde inte åka iväg för att införskaffa en tratt förrän dagen efter. Dagen efter så upptäckte jag dessutom på morgonen att hon hade en uppsvullen knöl eller böld vid handloven. Typ lika stor som en halv köttbulle och lite kladdig. Dock kan den ha varit kladdig för att hon slickade på den. Hur som helst så åkte jag iväg till veterinären och införskaffade mig en plasttratt för 140 kr.
 
Detta var i fredags. Eftersom det på senare år har blivit så okristligt dyrt att gå till veterinären för minsta lilla så kommer jag avvakta över helgen och se om det blir bättre. Har det inte blivit det minsta bättre på måndag så får jag boka tid hos veterinären men nu fortsätter jag med tratt, vila samt korta promenader och rengöring med alsolsprit.
 
 
 
Publicerades: Lördag den 22 Juli, 2017, klockan 22:10
2012 - 2018 © Alexandra Sveen