Nya inköp

Idag var jag och Zac på vår sista inofficiella utställning för valpklass 1 (4-6 månader) i Eskilstuna hos deras brukshundklubb. Vädret och underlaget kan jag tycka kunde varit bättre, det var lite halvblåsigt och så hade det regnat tidigare så hela planen var en enda stor lerpöl i princip. Jag hade startnummer 40 och ringen började klockan 9, så jag räknade med att jag skulle komma in kanske runt klockan 11 eftersom domaren ofta dömer cirka 20 hundar/timme.
 
Innan jag kom till BK så stannade jag till vid någon gammal däckfirma och mötte upp en snubbe som köpte mina två trappgrindar som jag haft i trappan här hemma. Zac har blivit tillräckligt stor för att fatta att han inte alltid behöver följa efter mig när jag går upp eller ner, därvid har grindarna inte längre någon funktion. Var riktigt trevligt med lite extra pengar kan jag tala om! 
 
Jag kom till BK strax efter klockan 10 och hann i princip bara gå ner till ringen, lasta av mina saker och springa bort med Zac på gärdet för att träna innan folk började ropa: "Dalmatinern, det är du nu!!!". Jag fick bara springa tillbaka, kasta på mig nummerlapp och godis och sedan rusha ut på plan. Domaren var trevlig och Zac fick fin kritik, återigen beröm för sina rörelser! Han blev 1:a med Hp och BIR-valp, senare blev han BIG-2. I den långa väntan på finalerna så gick vi runt bland alla hundstånd (tänk inga snuskiga tankar nu!) och så köpte jag faktiskt en tygbur av storlek XXL för endast 535 kr! Den är ganska stor nu för Zac och den kommer nog vara precis lagom när han vuxit klart.
 
 
Zac har så social av sig mot andra hundar så han har ganska svårt att spänna av när vi är på utställning för att han vill gå fram och hälsa på alla. När han inte får det sitter han och småpiper istället, vilket blir rejält irriterande efter ett par timmar. Irritationen går över till frustration och när han känner att jag är frustrerad vill han inte alls göra som jag vill att han ska göra. Det blir verkligen en ond cirkel! Så nu kan jag fösa in honom i buren och stänga till sidorna så kanske han kan slappna av och bara ta det lugnt på framtida uställningar.
 
På utställningen kom min kompis Emma på besök tillsammans med sin syster, så jag fick sällskap i strax över en timme innan de bägge började röra sig hemåt igen. På utställningen mötte jag även en som bor på min gata som har en liten cavalier king charles spaniel på 7 månader. Den lilla plutten, som heter Balthazar, bröt benet i somras och har inte riktigt återhämtat sig än så han fick KEP. De hade redan innan olyckan anmält honom till massa utställningar och eftersom man inte får pengarna tillbaka så kan man lika gärna åka på dem och iaf på en bedömning på kroppen (och inte rörelserna). Vi har träffat på varandra på flera utställningar, och kommer göra det flera gånger i fortsättningen också har jag en känsla av ;)
 
På hemvägen stannade jag till på Biltema och Rusta för att handla lite. Besöket på Rusta var en beställning från mammas sida då hon håller på att lägga golv, och så räckte plankorna bara nääästan. Det fattades precis en rad så jag fick gå in och köpa fler. På Biltema köpte jag ett regntäcke till Zac eftersom han lätt blir kall när vi är ute i regn (saknar underull). Det kostade bara 80 kr, vilket passade mig utmärkt. Känns dumt att lägga ner dyra pengar på Hurtta eller liknande när han kommer ha vuxit ur det på bara en eller två månader.
 
 
 
Publicerades: Söndag den 30 september, 2012, klockan 19.11
2012 - 2018 © Alexandra Sveen