Osynlig träning

Jag är officiellt sämst på att uppdatera bloggen när jag tränat med Raven. There, I said it! Sanningen är att jag tränar med henne nästan varje dag men det är alltid massa småpass som mestadels involverar stadga i olika former. Raven som många andra flattar väldigt baktung och hon har därför förbannat svårt att förbli stående (förutom när vi utställningstränar) så jag har spenderat väldigt mycket tid till att bara träna in att hon inte ska sätta sig när jag sagt åt henne att stå. Precis som att hon inte får lägga sig på ena skinkan om jag kommenderat ligg.
 
Ligg är något som ganska nyligen har lärt sig. Hon har kunnat "Lägg dig" sedan valpstadiet och det betyder i princip "lägg dig bekvämt", vilket för henne är att ligga på ena skinkan eller helt på sidan. Jag lärde sedan in "Ligg" (betydligt senare, hah) för att hon ska kunna ett kommando som strikt betyder "Ligg rakt med fyra tassar i marken". Det har tagit henne ett tag att skilja mellan dessa två och hon kan inte skilja dom ifrån till hundra procent ännu, ibland lägger hon sig fastän hon ska ligga. Hon har väldigt lätt att tippa över på skinkan när hon fått ligga för länge men hon blir allt bättre.
 
Hon kan fortfarande inte fotposition i rörelse (jag vet inte varför jag drar mig för att börja träna det) men hon är alldeles utmärkt i sittande position. Där tränar jag nästan dagligen under promenader eller innan matdags att hon ska följa efter om jag flyttar på mig, oavsett om det blir 90/180° höger/vänster eller fram/bak ett steg eller ett sidosteg åt höger. Sidosteg åt vänster är nästa steg som vi ska börja med, och fot i rörelse antar jag.
 
 
Publicerades: Måndag den 28 Mars, 2016, klockan 22:10
2012 - 2018 © Alexandra Sveen