Friluftsdag

Idag blev det en riktigt fullspäckad hunddag för Zac och hundkompisen Chico. Jag mötte upp min kompis Emma och hennes hund Chico så vi kunde gå på en medellång promenad med hundarna lösa. Det fina med Zac och Chico är att de är väldigt självständiga gentemot varandra - de busar lite smått och då mest jaga-lekar men för det mesta håller de på med sitt och bryr sig inte så mycket om den andre. Vi hann inte gå så länge som vi planerat då vi hade en tid att passa, men vi hann iaf gå ca 45 minuter. 
 
Efter löspromenaden åkte vi till Österbybruk där jag brukar gå på de arrangerade hundpromenaderna som hålls tre gånger i veckan (tis, tors och sön). Vi gick med på den gemensamma promenaden men just idag var vi väldigt få, bara sex hundar totalt med våra inräknade. Promenaderna är ca 1 timme så de fick röra på sig ordentligt. Det var en ny hund med idag som jag inte träffat tidigare, nämligen en grand danois hane. Zac som inte är så förtjust i hanar som är väldigt stora (leonberger, new foundland, st bernad...) tyckte det var lite jobbigt. Just eftersom Zac tycker det är jobbigt tvingade jag honom att gå bredvid denna för att lära sig att bara ignorera den. 
 
Efter den promenaden åkte vi för att spåra lite. Fyra spår var gick vi åt hundarna och det var rätt spännande att spåra i och med att det regnat tidigare under dagen. Zac har inte spårat i blöt terräng förut så det var lite spänt men jag kan absolut inte klaga över resultatet! Han spårade underbart, fantastiskt, som en gud! Jag måste öka svårighetsgrader för spår i skogsterräng och så ska jag nu börja gå spår på öppna fält. Ska nog börja köra viltspår nu i höst också, nu när han fått grepp om vad spår går ut på (:
 
 
Publicerades: Söndag den 29 september, 2013, klockan 21.25
2012 - 2018 © Alexandra Sveen