Träning på Södertälje BK

Jag och Raven har haft vårt första träningspass på BK och jag saknar ord över hur nöjd jag är över hennes prestation. Det var jag samt fem kollegor som åkte iväg för att träna och totalt var det åtta hundar (med Raven). Jag hade främst planer på att träna passivitet med henne genom att bara låta henne titta när de andra hundarna tränade men hon var redan så lugn att jag passade på att träna också.
 
Tråååkigt med passivitet
 
Jag kunde lämna henne på en plats med stanna-kommado och gå därifrån (utan att ha henne kopplad) utan att hon reste sig eller följde efter mig. Detta var då första gången jag lämnade henne på en öppen yta med andra hundar som störning dessutom! Hon fick ligga i dryga timmen innan vi körde igång med lite träning och då var det relativt simpla övningar vi körde. Vi körde lite apportering och numera har jag lyckats få henne att faktiskt vilja komma till mig när jag kastat en dummy åt henne. Hon vill inte alltid stanna så länge hos mig men för tillfället nöjer jag mig med att hon faktiskt kommer och dessutom är GLAD.
 
 
Vi tränade lite på att ligga rakt då hon gärna latligger. Jag har två kommandon för att ligga; "Lägg dig" är mer avslappnat och då får hon ligga hur hon vill så länge hon faktiskt ligger medan "Ligg" är att hon ska ligga rakt och inte latligga (d.v.s. på ena skinkan). Sedan tränade vi lite fotposition och vi är fortfarande på den simpla nivån där jag hjälper henne in med godis och sedan så går vi två till tre steg innan vi stannar, varpå hon ska sätta sig i fotposition. Som avslut så fick hon bekanta sig lite med agilitytunneln och balansbommen och sedan körde vi en platsliggninb med alla hundarna. Eftersom det var Ravens första gång så gjorde jag det väldigt enkelt för henne. Jag gick inte mer än tre meter ifrån henne och belönade henne ungefär var 20 sekund. Totalt var vi på klubben upp mot tre timmar och hon var helt slut efter det, trots att hon mest bara legat och tittat på hur alla andra fått jobba!
 
 
 
Publicerades: Fredag den 27 Mars, 2015, klockan 20:35
2012 - 2018 © Alexandra Sveen