RallylydnadsMästare!

I söndags åkte jag hela vägen till Nordansjö, en bit norr om Fagersta, (vilket är snudd på tre timmars bilfärd för mig) för en dubbelstart i Mästarklass i rallylydnad. Båda starterna var det Marketta Mokko som dömde och det är först nu i Mästarklass som jag tävlat för samma domare på mer än en gång. Då bortser jag från att mina två första starter i Nybörjarklass hos Gnesta/Trosa BK var det Lena Matsson som dömde men det var ändå på samma dag. Marketta Mokko tävlade jag för i min andra start i Mästarklass hos Bro-Håbo BK för några helger sedan.
 
Efter en lång och tråkig bilfärd så var vi äntligen framme men det skulle dröja ytterligare 40 minuter innan min första start. Tävlingen var i en ganska kall träningshall med grusunderlag och efter en dag i den där bunkern var man frusen in till märgen. Första starten gick jättebra, Raven skötte sig kanon med undantag för att hon tappade konceptet över vad "stanna" betyder. På hela banan fick vi bara 3p avdrag för Nos (1p), Sned (1p) och Rör (1p). Den sista av poängavdragen för för att hon inte stannade när jag kommenderade henne till det. Hade allt gått som planerat efter det hade vi fått hela 97 poäng och en tredje plats, men så blev det tyvärr inte. I honnören var det stå på höger sida och det har aldrig tidigare varit ett problem för henne. Så jag placerade henne rätt och kommenderade stanna. Sedan kanske 15 sekunder senare så ser jag i ögonvrån hur hon sätter sig! Förstå frustrationen över det... Inget att göra något i nu i efterhand men jag får visst banka in innebörden av stanna bakom pannbenet på henne eftersom hon uppenbarligen glömt bort det. Det blev fortfarande fina poäng med våra 87p men det hade ju suttit fint med 97 poäng ;)
 
Andra starten var drygt 2 timmar senare och där fick tyvärr Raven ett glädjefnatt efter hopphindret och direkt bakom hindret låg åttans frestelse med en likadan kamptrasa som vi har hemma som hon i sitt fnatt sprang för att ta. Där rök en hel del poäng men annars så gick banan bra och vi slutade på 84 poäng :)
 
Raven behövde för dagen bara ett godkänt resultat för att bli klar med Mästarklassen men det skadade ju inte att bli godkänd på båda rundorna! Hon kan därmed lägga till titeln RLD M till sin växande meritlista. Nästa år ska jag förhoppningsvis kunna lägga till någon titel till, hihi, men för i år är vi färdiga med titeljagandet. 
 
 Raven
SEVCH, RLD N, RLD F, RLD A, RLD M  Delphiniums Disillusion
 
 
Publicerades: Onsdag den 23 November, 2016, klockan 10:26
2012 - 2018 © Alexandra Sveen