Rallymage

Zac har varit lös i magen i tre dagar nu och det är först idag som jag förstår varför! I söndags köpte jag en sådan där 1-liters burk med turkisk yoghurt (naturell, 10% fett) som jag hade tänkt att jag kan ha det upptinade lammköttet i. Jag äter ytterst sällan yoghurt så istället för att bara slänga den tänkte jag att jag kunde ge det i ett par dagar till Zac eftersom jag ändå vill att han ska gå upp lite i vikt. Så han har fått 1-2 dl till frukost i tre dagar nu, och stundvis varit så lös i magen att det sprutat ur häcken på honom.
 
Idag har det varit som allra värst dock, han har behövt gå ut varannan timme bara för att han inte kan hålla emot. Som nämnt är det först idag som jag insåg att hans lösa mage beror på yoghurten! Han har inte fått laktosprodukter på flera månader och även om det är små mängder i yoghurt så tror jag att det är laktosen som upprör magen. Ost kan han få ibland men den är laktosfri som all annan hårdost. Han ska inte få resten utav yoghurten utan den får jag väl använda i någon matlagning.
 
För att ta itu med hans rallymage så har jag vidtagit flera åtgärder; för det första så får han ingen middag eftersom mag-tarmkanalen behöver vila och ben kräver en hel del bearbetning, för det andra har han fått en stinkande kaninmage som brukar göra underverk för lösa magar och slutligen så har han fått en blandning av havregrynsgröt och ris att äta. Havregrynet går rätt igenom kroppen med ytterst lite bearbetning så det är mer för att han ska känna sig mätt när han lägger sig, medan riset hjälper till att hålla ihop det som ska komma ut. Hoppas att han blivit bättre i morgon för  att gå flera dagar med magproblem är inte alls bra.
 
 
Publicerades: Tisdag den 30 oktober, 2012, klockan 18.58
2012 - 2018 © Alexandra Sveen