Pest!

Ibland får Zac sina små muppryck och blir en riktig pestråtta! Ofta händer det strax efter att han ätit och nästan helt uteslutande sker det bara när vi är utomhus. När han får sina muppryck så springer han runt, runt, runt, runt och gör saker som han VET att han inte får göra. Som att få för sig att jaga katterna (om han får syn på någon), bita och dra av blommor, gräva i rabatten eller någon annanstans där jord finns.
 
Under dessa muppryck så tappar han uppenbarligen både hörseln och kunskapen om allt jag lärt honom. Så när han inte kommer på inkallning, eller stannar för den delen heller på kommando, så har jag kommit på en lösning för att lura honom lite. Han väljer att inte komma när jag ropar men om jag har mat i handen (som ett smaskigt revben) så kommer han farande så fort han ser mig ha det. Samtidigt som han kommer så ropar jag som vanligt, så det blir som om han kommer på inkallning ändå. Förhoppningsvis drar han sedan kopplingen att han alltid ska komma när jag ropar, oavsett vilken humör han är på!
 
Det bästa med revbenen är att det tar ungefär 30-40 minuter för honom att äta upp allt gott som finns runt själva benet (fett, kött mm.) och sedan ligger han gärna och gnager på benet några minuter till innan han tröttnar. Genom att bara ge ett revben motverkar jag hans temporära hyperaktivitet samt att han håller sig lugn och fokuserad på något under en längre tid. När han väl är klar med benet är han tillbaka till sitt vanliga lugna själv igen!
 
 
 
Publicerades: Tisdag den 31 juli, 2012, klockan 16.39
2012 - 2018 © Alexandra Sveen