Värmeutslag

Zac har den senaste månaden haft fula röda märken över hjässan som nu börjat sprida sig ner längst nosryggen och nacken. I början trodde jag att det var knott- och myggbett eftersom det började komma när jag påbörjade mitt examensarbete och var i stallet (där det var sjukt mycket mygg och knott). Det var liksom små små skorpor till början och då kändes det som insektsbett, varpå jag inte tänkte mer på det. Men nu en månad senare när det har spridit sig så vet jag ju att det inte är insektsbett.
 
Tankarna har snuddat vid alla möjliga teorier; allergi, svampinfektion, vatteneksem... Jag har inte haft så bråttom iväg till veterinären eftersom han inte verkat lida av det (han vare sig kliar eller bryr sig om det). Men så idag fick jag höra av en från "hundpromenaderna i Österbybruk" att det med allra största sannolikhet var ett värmeutslag. Hon kände igen det då en av hennes hundar brukade få det på sommaren. Det uppstår tydligen när hunden ofta blir väldigt varm på ett koncentrerat ställe och det blir värre om det blir fuktigt (som vid dåligt torkad efter bad). Det stämmer ju faktiskt in väldigt bra på Zac för i samma veva som när jag började vid stallet så kom den här extremvärmen och jag har badat väldigt mycket med Zac den senaste månaden. Jag har dessutom hemma spolat av honom med vattenslangen för att kyla ned honom - jag har med andra ord förvärrat det!
 
Men nu vet jag vad som ska göras så förhoppningsvis blir han snygg igen tills vi ska på utställnings på Gotland i slutet av augusti! När han ska vara ute i solen så ska jag ta på lite solskydd (eftersom huden är skadad), jag ska borsta honom oftare för att stimulera tillväxt av nya VITA hårstrån och få bort de smutsiga samt så kan jag shampoonera huvudet med "blåshampoo" för att hålla det rent. 
 
 
 
 
Publicerades: Söndag den 28 juli, 2013, klockan 22.07
2012 - 2018 © Alexandra Sveen