Första arbetsdagen

Egentligen inget som handlar om Zac men tänkte ändå skriva lite om hur min första arbetsdag var. Fram till att min heltidstjänst i maj börjar kommer jag jobba en del helger, och denna helg är då den första. Det hela började egentligen igår när jag fann det helt omöjligt att somna. Jag var trött, det var jag verkligen, men jag kunde helt enkelt inte somna. Jag gick till sängs kl 20:30 och jag somnade förmodligen inte förrän efter kl. 01:30 någon gång. Det var som en mardröm när väckarklockan ringde kl. 03:45 men det var bara att släpa sig upp för att fixa frukost och ta en snabb promenad med Zac.
 
Ungefär när klockan hunnit bli 04:30 kom jag iväg och var på plats på Hamra strax innan 05:30. Efter en liten snabb round-up i fikarummet med mina arbetskollegor (vem som ska jobba i vilket ladugård, finns tre) bar det av till försöksladugården som jag skulle mjölka i. Att mjölka var inget nytt för mig så det gick bra och likaså med alla rutiner kring det. Det är 28 kor i gruppen som jag mjölkar och det finns en ko i den gruppen som är monstruöst jobbig att mjölka! Hennes spenar är nämligen onormalt smala och små, vilket gör att spenkopparna inte kan skapa ett ordentligt vakuum - vilket i sin tur leder till att mjölkningsorganet ramlar av. Så man måste sätta dit det och dessutom hålla i det tills hon har mjölkat klart. Hon har jättefina egenskaper (lugn, hög avkastning, lätt mjölknedsläpp och snabbmjölkad) så det är absolut inte värt att slakta av henne, men det är ändå segt att behöva hålla i mjölkningsorganet.
 
Några timmar senare var det dags för frukost nummer två som alltid äts vid 08:30. Som djurskötare är majoriteten av arbetsuppgifterna städning så det har jag spenderat en stor del av arbetspasset åt; sopa, skrapa, ströa, osv. Lunch fick jag äta ensam för första gången då de andra antingen hade slutat för dagen eller skulle äta hemma och när jag satt där utan någon att prata med hann sömnlösheten ikapp mig. Jag slumrade bokstavligt talat till vid fikabordet, turligt nog bara för ett kort ögonblick på 15 minuter. Men utan min lilla powernap hade jag nog inte orkat igenom resten av arbetspasset. Efter att jag slutat (kl 14.30) hann sömnlösheten ikapp mig igen för jag hade väldigt svårt att hålla mig vaken i bilen och för att inte somna direkt när jag kom hem gick jag på långpromenad med Zac och klunkade i mig energidryck. 
 
Trots en slitsam dag med en enorm trötthet legande över mig längtar jag tillbaka, jag trivs något enormt i ladugården bland alla muuuare (:
 
 
 
Publicerades: Lördag den 29 mars, 2014, klockan 16.55
2012 - 2018 © Alexandra Sveen