Första tävlingen i rallylydnad!

Idag var jag och Zac på vår första tävling i rallylydnad som ägde rum på Vallentuna Brukshundklubb under domare Liss-Britt Elegård. Det var totalt 44 hundar anmälda i min grupp i nybörjarklassen men är inte helt säker på om alla dök upp. Hursom.. banan innehöll 15 moment, dvs maxantal, men det var ändå ganska lätta skyltar.
 
Sekretariatet öppnade kl. 8.30 för anmälan och vaccinationsuppvisning så jag hade planerat att vara på plats redan kl. 8.00 för att hinna vänja Zac vid omgivningen. Men trots att jag kollat kartan noggrant dagen innan kom jag fel, upprepade gånger, vilket slutade med att jag fick ringa och blir guidad av kontaktpersonen. Jag var inte framme förrän kl. 9, vilket innebar att jag missade banvandringen för min grupp, så jag fick bli förflyttad till den senare gruppen. Detta innebar att jag hade ungefär två timmars dötid innan det var vår tur att tävla. De första 30 minuterarna gick åt att lugna ner Zac (som var så överförtjust i alla hundar) och den resterande tiden tränade vi en hel del på momenten som var med i banan.
 
När det bara var tio minuter kvar tänkte jag bara köra en snabb genomgång med Zac och upptäckte då till min förskräckelse att han inte alls orkade träna mer! Han struntade fullständigt i vad jag sa och nosen var hela tiden i backen utifall jag inte korrigerade med kopplet eller handkontakt – vilket man inte får göra på plan! Han hade ingen fokus alls på den första halvan av banan och det spelade ingen roll vilka ljud jag gjorde – han vägrade ta kontakt och följa mina kommandon under gång! Under andra halvan började han fatta att jag krävde att han skulle lyssna på mig och då gick det kanon! Men p.g.a. att han inte lyssnade på den första halvan fick vi en hel del poängavdrag; sträckt koppel (5 p), nosar på marken/person/skyltar (15 p), mindre bristande samarbete (2 p), utförande sker mer än 0,5 meter ifrån skylten (1 p), mindre förarfel (6 p) och så välte han en kon (3 p). Sedan fick vi en poängs avdrag för helheten, så vi fick med andra ord totalt 33 poängs avdrag vilket gav oss en slutpoäng på 67 p.
 
Det kändes rätt tungt att veta att vi bara var tre poäng ifrån att få ett kvalificerande resultat när det kändes som det gick miserabelt dåligt. Men vi ska träna lite mer inför nästa helgs tävling!
 
 
 
Publicerades: Lördag den 20 april, 2013, klockan 22.06
2012 - 2018 © Alexandra Sveen