Jaktträning

Idag har jag fått himlans mycket gjort för att vara min första lediga dag efter ett arbetspass, i vanliga fall gör jag absolut ingenting men inte idag inte! I förmiddags hade jag och Raven ett litet träningspass med fokus på både passivitet och apportering. Vi skulle också testa lite lätt jaktträning tillsammans med min svärmor men jag åkte lite tidigare för att hinna träna på annat. Senare under dagen åkte vi och hälsade på en uppfödare för Ragdolls (vi ska skaffa katt! mer info om det kommer senare i tiden) och så åkte vi på Ravens sista inplanerade fysioterapibehandling.
 
Det är inte så att apportering är något som kommer svår för rasen så det är inte alls svårt att få henne att hämta eller bära saker, det jag fokuserar på är mer stadga när hon väl bär (att hon inte släpper det om jag inte ber henne göra det) och att inte springa iväg med det hon hämtat. Det senare har jag haft problem med när det kommer till dummys men nu har jag börjat få ordning på henne. Förut var det så att om jag kastade en dummy ville hon hämta den, men inte lämna den så hon sprang bara runt och fånade sig med den. Men så började jag använda två dummys, så efter att jag kastat den första väntade jag tills hon hämtade den och sedan visade jag henne att jag hade en till - och hon kommer då springande till mig för att byta.
 
Idag kastades bara dummys och metallapporten, träapporten tränade vi stadga med. Stadgan tränar jag i princip bara genom att ge henne någon av apporterna och upprepa "BRA apport! DUKTIG apport!" om och om igen. Underlättar att klia henne på häcken också samtidigt för då står hon kvar hos mig och eftersom hundar är sådana suckers för beröm (speciellt retrievers!) funkar denna metod alldeles utmärkt!
 
Sedan när svärmor kom fick hon bära runt lite på kallvilt och dagen till ära blev det kanin, kråka och trut. Ord kan inte beskriva hur nöjd jag är med henne. Hon tog allt helt spontant, som om hon aldrig gjort annat i livet, och hon tog inte några omtag när hon bar dom och framför allt så tuggade hon inte! Hon lämnade ifrån sig dom utan problem också, kunde verkligen inte begära mer från henne ♥
 
 
 
 
 
 
 
 
Publicerades: Tisdag den 21 April, 2015, klockan 22:20
2012 - 2018 © Alexandra Sveen