Veggie mix

Något som jag drar mig för varje gång det måste göras är veggie mixar. Det är kort sagt en mix gjord på antingen gröna bladväxter eller grönsaker / rotfrukter / bär / frukter (mer detaljerad information finns att läsa på min hemsida under "Barf", www.daworo.se). Inte nog med att det tar en massa tid och planering, vilket framför allt gäller mixen på gröna bladväxter, utan det är även högljutt.
 
Nu var det dags för mig att göra en mix med gröna bladväxter och denna gång skulle den innehålla brännessleblad, maskrosblad, spenat och broccolli. Brännessleblad och maskrosblad samlar jag under sommarhalvåret och fryser in för senare användning, allt för att kunna variera mellan olika gröna bladväxter. Nackdelen med att frysa ner brännessleblad är dock att de fortfarande kan brännas, vilket jag inte tänkte på när jag körde ner näven i påsen. På sommaren när de plockas färska kan man lägga bladen i vatten i cirka 24 timmar och sedan försiktigt plocka ur dom. Bladen bränns då inte längre och vattnet (som innehåller brännesslornas "gift") kan användas till blommor för att minska insektsangrepp.
 
Vad gäller ljudnivån så är det min matberedare som låter utav själva attsingen! Att göra en laddning veggie mix brukar ta mig från start till slut drygt tre timmar och under minst 2½ timme får jag lyssna på min matberedares "härliga" sång. Skönt nog för mig så behöver jag inte göra detta så ofta, knappt en gån per kvartal så det är definitivt värt att göra det själv jämfört med att behöva köpa färdiggjort.
 
 
 
 
Publicerades: Tisdag den 29 December, 2015, klockan 20:05
2012 - 2018 © Alexandra Sveen