Utställningshelg på Gotland

I helgen var jag på Gotland tillsammans med min "svärmor" för att testa lyckan på två hundutställningar som hölls på Visby. Hon hade med sig två av sina tre flattar, de två hanarna. Den yngre odågan som är dryga året gammal leker väldigt bra tillsammans med Zac så dom två har tröttat ut varandra ordentligt under helgens lopp. Båtresan över tog väl strax över tre timmar och det var så sjukt drygt! Jag som blir rastlös så lätt har väldigt svårt att vara fast på en båt utan särskilt mycket att göra. Dessutom vill man helst inte köpa något att äta eftersom det är så vidrigt dyrt men vi delade faktiskt på en tallrik spagetti med bacon- och skinksås eftersom jag inte hann äta frukost innan vi drog iväg.
 
Under båtresan dit var jag dessutom väldigt (om inte extremt) nervös över att ha Zac kvar i bilen nere under däck, eftersom han inte direkt är bekväm med vare sig åka bil eller bli lämnad i bilen, men det hade gått väldigt bra. Eftersom Lena har en lika liten bil som mig (Golf halvkombi) hade hon lånat sin pappas bil som var större, men trots detta var det trångt. I bakluckan fick hennes hundar sitta och i baksätet klämdes burar, kompostgaller, tält, väskor och pirror in tillsammans med Zac. Han var väl inte överlycklig med situationen men han hade nog mer plats än vad hundarna i bakluckan hade. 
 
 
 
Efter att vi kommit i hamn på eftermiddagen åkte vi en snabb runda till vandrarhemmet vi skulle bo på så att vi kunde rasta hundarna och lasta av det som inte skulle till utställningsplatsen. Tydligen kan man komma dagen innan för att ställa upp tält och dylikt (hade jag ingen aning om!) så det gjorde vi nästan på en gång. Trots att vi stod långt fram i kön och nästan sprang bort med prylarna så hann vi inte få någon bra plats för tältet i förhållande till ringen (vi hamnade liksom bakom domartältet). Lena känner väldigt många som ställer ut sina flattar och flera utav dom hade också åkt till Gotland för denna helg, tror vi totalt var 19 stycken. På kvällen gick jag tillsammans med flattegänget ut för att äta middag på en liten restaurang vid namn Trossen vid hamnen. Jag blev chockad när jag såg priserna på maten men man kan ju inte vara så oförskämd att man reser sig och går så jag nöjde mig med att beställa det billigaste, nämligen en extremt liten barnpizza för 75 kr + en cola för 30 kr, och sedan gå hungrig resten av kvällen.
 
 
Lördagen börjades med rastning av hundarna och inpackning av allt i bilen - tro mig när jag säger att det var trångt! Tillsammans med resten av flattefolket tog vi oss igenom hela massan med tält (tälten var överallt!) och hundar till ringen som typ var allra längst bort. Lena var först ut i flatteringen med Chehon i juniorklass och det gick inget vidare för honom, domaren tyckte i princip att allt var fel med honom - huvud, päls, rörelser, vinklar osv. Med hennes championhane Mike gick det lite bättre, han fick Excellent men utan Ck. Zac mötte en annan hane i unghundsklassen, den stiliga Jilloc's A Quantum Winner, men det gick inget vidare för honom heller. Han var extremt ful i pälsen längst nacke och rygg eftersom han hade värmeutslag (som tillkommit efter att jag anmält honom till utställningarna). Sen vet jag att han fortfarande är lite trång i fronten och är en aning kort i steget bak, så jag blev inte förvånad att han fick Very Good. Men trots det är jag dundernöjd med honom för han har uppfört sig så himla bra, både utanför och innanför ringen. Utanför ringen låg/satt han lugnt bredvid mig utan att gnälla och i ringen var han vänlig mot domaren och sprang normalt utan att försöka komma ikapp hunden framför. Jag har tyvärr inga bilder på Zac i ringen från vare sig lördag eller söndag för Lena hann aldrig dit med kameran. Hanen som Zac mötte i unghundsklassen blev senare bästa hanen, BIR (bäst i rasen), BIG-1 (bäst i gruppen) och slutligen BIS-4!! 
  
På kvällen hade någon från flattefolket bokat bord på Munkkällaren, vilket visade sig vara ett ganska flott ställe med svindyr mat. Jag beställde in en köttbit med rödvinssås, bearnise och pommes som skulle kosta 210 kr - puh. När det kom in så var köttet kallt så jag skickade lite skamfullt tillbaka det till köket, när den kom tillbaka 15 minuter senare så hade de uppenbarligen mikrat köttet för det var lite småljummet och dessutom segt, pommesen var dessutom inte heller färdig då det hade tuggmotstånd... Servicen var inte heller den bästa. Så det blev minsann ingen dricks åt dom.
 
 
Söndagen startade ungefär som lördagen förutom att vi var tvugna att ta med oss allt från vandrarhemmet som hade utchecking kl. 12. Zac blev som väntat tilldelad Very Good igen, fast denna gång tävlade han i juniorklass mot en annan hane. Han uppförde sig återigen jättefint så jag var nöjd ändå. Något roligt som faktiskt hände var att Rune från kennel Jilloc's kom fram till mig och frågade om jag ville hjälpa dom att visa sin uppfödargrupp då de var en person kort (som var bort i juniorhandling-ringen). Han sa att de tyckte att jag hade visat upp Zac fint och att det var därför de frågade mig. Snacka om att jag blev hedrad med tanke på att jag bara ställt honom en gång tidigare officiellt (och några gånger inofficiellt)! Det var en liten tik som jag fick visa och till skillnad från Zac så var hon en aning ouppfostrad men gudars så söt och gosig hon var! En riktig hyperkula... Att springa med henne var inga problem alls men att ställa henne kostade mig nästan handen då hon praktiskt taget med rabiat när hon fick godis - och utan godis stod hon inte stilla.
 
Efter utställningen hade vi någon timme att fördriva innan vi kunde åka på båten så vi tog en ordentlig långpromenad längst havet och stannade sedan till vid hamnen för att äta glass på Glass Magasinet.
 
 
Vare sig jag eller Lena kom tillbaka med några priser men bara för att det inte gick kanon behöver det inte vara en dålig resa. Jag ska nog börja åka dit varje år, trots att det kostar, så kan man i samma veva ta en liten minisemester och roa sig med annat. Men nästa år ska jag försöka få med mig Patrik.
 
 
Publicerades: Måndag den 26 augusti, 2013, klockan 18.00
2012 - 2018 © Alexandra Sveen