Promenader med hundflocken

Alldeles nyligen fick jag reda på att det finns en stor grupp människor som brukar gå ut med sina hundar på långa promenader tre gånger i veckan, ungefär 3 mil ifrån där jag bor. Jag såg detta som ett perfekt tillfälle för Zac att börja lära sig att man kan umgås med andra hundar utan att ständigt ge lekinviter eller tvunget hälsa - speciellt eftersom han är så intensiv (=oförskämd) när han hälsar på andra hundar. Så jag åkte dit och blev bemött av sex glada personer med totalt åtta hundar; tre schäfrar, tre bedlington terrier och två leonbergers. Jag tyckte det var rätt mycket hundar men tydligen så var det väldigt få i jämförelse med vad det brukar vara på torsdagar - då kan det vara upp mot 30 hundar!
 
En av schäfrarna har jag faktiskt träffat förut då vi har gått på lydnadskurs tillsammans! En annan av schäfrarna var en medelålders kastrattik som Zac genast fattade tycke för, och med det menas att han ville bestiga henne. Men när han blev för närgången bet hon till honom ordentligt för att tillrättavisa honom, vilket jag starkt gillade! Önskar att fler hundar gjorde så... Zac är så fruktansvärt dålig på att läsa andra hundars signaler. Om en hund visar tänderna och morrar till visar det ganska tydligt att den säger "ge mig mer space" och saken är att Zac inte backar undan utan går istället fram, vilket lätt leder till att den andra hunden biter till som en andra varning. Vad gör Zac då? Jo, han går fram igen! Korkade hund alltså...
 
Hursom, han ströp sig själv mer eller mindre under hela promenaden, som varade 1½ timme, då jag hade strypet på honom (visste att han skulle dra som en dåre när han träffade så många hundar). I början drog han skitmycket men efter kanske 30 minuter lugnade han sig lite men han drog fortfarande en hel del när han SKULLE fram till tikrumpan. Promenaderna ska vara på söndagar, tisdagar samt torsdagar och jag ska gå på varenda en utav dem. Så om några veckor kommer han nog garanterat ha lugnat sig lite vad gäller att vara runt så många nya hundar.
 
 
Publicerades: Söndag den 30 juni, 2013, klockan 22.06
2012 - 2018 © Alexandra Sveen