Shopping, öroninflammation och praktiker

Dags för en ganska rejäl uppdate nu när jag har tillgång till en normal dator, de som vill läsa kanske behöver ta någta pauser för att ta sig igenom allt! Jag är hemma hos Patrik i skrivande stund och han har, halleluja, en stationär dator (jag tycker verkligen inte om laptops). Min dator är fortfarande utan en fungerande internetuppkoppling men jag klarar mig verkligen förvånandsvärt bra utan det. Jag använder internet på mobilen och paddan samtidigt som jag kan skriva på mitt examensarbete på min dator. Dock blir det himla enformigt när jag måste skicka iväg mitt arbete till min handledare för då måste jag lägga det på ett USB, föra över till min mammas laptop och sedan mejla iväg det. Samma sak, fast omvänd ordning, när jag får tillbaka arbetet.
 
Jag glömde några viktiga skivor som Patrik behövde till datorn som han ska försöka få igång åt mig så jag kommer behöva vara utan en egen fungerande (stationär) dator ett tag till. Några goda nyheter är dock att jag ska bo hos Patrik hela februari så då kan jag kidnappa hans dator ibland. Men mer om det längre ned, first things first...
 
För någon vecka sedan hade vi (jag och mina två "partners") den första kaninslakten på egenuppfödda kaniner. Det var två kullar som var färdiga och det blev totalt 11 kaniner, cirka 6 månader gamla. Nu minns jag inte hur många dom var ursprungligen i båda kullarna men jag vet att minst 5 såldes för att täcka kostnader för spån, foder, osv. Det gick verkligen kanonbra, är väldigt stolta över oss, och det tog oss nog runt 4 timmar att göra allt (slakta, tömma, flå och dela upp). Kaninerna i den första kullen var nog precis 6 månader och var 75% Stora silver, 25% New zealand white. I den andra kullen, som var ca 2 veckor yngre, var ungarna större och tyngre (vilket säkerligen berodde på större utnyttjande av heterosiseffekten hos denna kull). I kull två var de 50% Stora silver, 25% Tysk jätteshceck och 25% något annat som jag inte kommer ihåg. Jag tog dessutom med mig fyra skinn hem som jag ska försöka bereda när jag har tid.
 
Kort efter slakten fick jag också hem min första beställning ifrån Mia Tuk Barf, 20 kg finfina lammnackar som Zac bara älskar. Det var oturligt nog samma dag som det förbaskade snöovädret kom så leveransen blev typ 2½ timme försenad. Samma dag som jag fått hem leveransen började Zac och Shanti att sova tillsammans i bädden i vardagsrummet (!). Jag misstänker att det hade att göra med att det blev så ruskigt kallt och båda ville komma så nära brasan som möjligt (som ligger precis till höger utanför fotot nedan).
 
 
Något mer som har hänt är att jag fått två agronompraktiker klara till våren. En är fyra veckor under februari (3-28 feb) hos DeLaval i Tumba, Stockholm och då kommer jag bo hos Patrik för att få det närmare. Ska bli lite spännande att se hur bra vi kommer fungera ihop under så lång tid. Vi har ändå haft distansförhållande under 6½ år och dte längsta vi bott tillsammans är typ 2 veckor. Den andra agronompraktiken jag ska göra är hos SKK under april på avdelningen för avel och hälsa, vilket kommer bli extremt intressant med tanke på mitt stora intresse för avel, genetik och hund. Även under denna tid ska jag bo hos Patrik då det också ligger i Stockholm. Jag ska försöka få in en till praktik hos SKK på någon annan avdelning eftersom jag inte har något att göra under mars.
 
Hum hum vad har mer hänt... Zac drabbades av ett återfall av öroninflammation, igen för nästan 2 veckor sen. Eftersom detta typ är tredje gången sedan somras hämtade jag ut antibiotikaörondroppar som jag fortfarande hade lite kvar på ett gammalt recept. Nu 11 dagar senare är det som helt bortblåst! Det jobbiga för Zac var väl att han var tvungen att ha tratten på sig en vecka längre för jag började med örondropparna samma dag som jag skulle tagit av tratten, men eftersom han kliade sig något enormt i örat beslöt jag mig för att låta den sitta kvar en vecka till. Något som var sjukt jobbigt med örondropparna ska jag berätta:
 
Jag hade 10 ml kvar på mitt recept som jag ville hämta ut. Originalreceptet var på 25 ml men den storleken fanns inte inne när jag skulle hämta ut första gången så då fick jag en flaska på 15 ml, varav jag kunde hämta ut resten senare. När jag kommer till apoteket finns självklart inte 15 ml mängd inne (suck) utan bara 25 ml men kassörskan kunde beställa så de kunde få det fyra dagar senare. Fint säger jag och lämnar mitt telefonnummer så de kan ringa om om leveransen inte skulle hinna komma, så jag inte åker till apoteket i onödan. Fyra dagar senare när jag kommer dit säger dom att de inte fått in den. Kassörskan blir undandragen av en annan person och går bakom hyllorna (där alla mediciner lagras) och jag hör en utav dom viska: "Jädrar, vi skulle ju ringt henne!". Det är inte direkt vad man vill höra. Kassörskan kommer tillbaka och säger att den inte kommit men att de kan ringa leverantören och se till att den kommer om några dagar. WTF, det var ju det ni skulle gjort för fyra dagar sen?? Jag sa att jag inte hade tid att vänta på det eftersom min hund har ont och att jag hellre åker till ett annat apotek. Sagt och gjort åkte jag till ett apotek som ligger i samband med sjukhuset. Jag brukar inte åka dit då det är så litet och jag trodde inte att de hade mediciner för djur men det var värt ett försök. De hade inte 15 ml som jag behövde men hon i kassan bara ryckte på axlarna och gav mig den stora på 25 ml! Jag ska definitivt göra mina apoteksbesök hos dom i fortsättningen, inget jidder där inte.
 
Nu i torsdag (23 jan) åkte jag ner till Patrik för att fira hans födelsedag, gubbe fyllde 24. Dessvärre fastnade jag i monstruösa köer så det blev inte så mycket firande den dagen. Vi firade på under fredagen istället genom att äta lunch på Monglian inne i stan. Men det blev en hel del flängande under fredagen också, dels inne i stan men också inne på IKEA. Jag har efter 6½ år lyckats få Patrik att köpa en stor spegel till rummet, en som man kan se hela kroppen i, vilket är helt underbart! Hemma i Nynäs stannade vi till på Dollar Store som jag velat kika in länge och där hittade vi en hundbädd i plast med dyna som kostade endast 150 kr! Jag fick ett hemskt måste-ha-begär när jag var inne i butiken, ALLT var så sjukt billigt! Allt från djursaker och bebisprylar till städredskap. Bästa av allt med bädden är att Zac totalt älskar den. 
 
 
 
I lördags gick vi över till Dressmann för att fixa en kostym till Patrik. Vi ska på begravning nästa vecka då en i hans släkt passerat och han hade vuxit ur sin senaste kostym. Det blev hela köret; kostym, skjorta, strumpor, slips och rock. Var riktigt roligt att se gubben i sådana fina kläder faktiskt, tror det var första gången jag sett honom så uppklädd. Senare på kvällen gick vi upp till "svärmor" för lite middag och det var första gången Zac fick träffa andra hundar sedan kastrationen. Jag trodde han skulle klättra på väggarna och göra volter i luften av ren upphetsning men han var så LUGN. Jag trodde nästan att han var drogpåverkad eller något för han brukar aldrig vara så lugn när han träffar hundbekanta. Visserligen lekte han hela kvällen med hundflockens minstning och odugling, Chehon, men det var ett ovanligt lugn över honom ändå. Riktigt roligt att se att kastrationen börjat få effekt. 
 
Zac slappar med gubben Mike
 
Slutligen idag har vi städat, städat och för omväxlings skull städat lite mer. Jag får ordentliga städkickar när jag är hemma hos Patrik, det är en riktig ungkarlslya. Kläder ligger här och var, disk på diskbänken, brödsmulor på bordet och kanske lite allmänt stökigt. Har man växt upp i ett så något överpedantiskt hem som jag har så är det svårt att låta bli att städa upp. Men det var inget klagande från hans sida, vi skrattar och muppar oss som vanligt - fast med en dammsugare och mopp i händerna (;
 
Efteråt belönade vi oss själva med att äta pizza, chips, choklad och dricka coca cola samtidigt som vi tittade på Home Alone 1 och 2. Nu när jag suttit vid datorn i över 45 minuter börjar gubbe bli lite otålig så jag ska masa mig härifrån nu. Men detta är väl ungefär vad som hänt de senaste veckorna, som jag kan komma på nu. Nästa update när bli någon gång nästa vecka skulle jag tro. Det som ligger på agendan nästa vecka är tandläkare, begravning och 60-års kalas!
 
 
Publicerades: Söndag den 26 januari, 2014, klockan 21.29
2012 - 2018 © Alexandra Sveen